Els contenidors són accessibles
Els contenidors que s’estan instal·lant a Oliva són un dels models més accessibles que hi han, atès que són contenidors de menor altura.
La normativa que regula l’accessibilitat en zones urbanes és l’Ordre TMA/851/2021, de 23 de juliol, pel qual es desenvolupa el document tècnic de condicions bàsiques d’accessibilitat i no discriminació per a l’accés i utilització dels espais públics urbanitzats.
L’article 28 d’aquesta Ordre Ministerial regula el següent: «En los contenedores no enterrados la altura de la parte inferior de la boca estará situada entre 0,70 y 1,20 m desde el itinerario peatonal accesible, pudiendo elevarse dicha altura hasta 1,70 m, cuando cuenten con boca adicional, y encontrándose la parte inferior de ésta entre 0,70 y 1,10 m de altura.».
A més, aquests contenidors s’obrin per l’obertura superior sense necessitat d’accionar cap pedal ni palanca. Això fa que el contenidor siga també més fàcilment accessible.
Efectivament, l’apartat 26 del Plec de condicions estableix que els contenidors hauran de ser segurs i accessibles. El compliment d’aquestes condicions queden acreditades per l’aportació de la certificació UNE 170001 d’accessibilitat, que tenen aquests contenidors1. Aquests contenidors són plenament accessibles per a persones amb mobilitat reduïda.
Els contenidors no els fabriquen a postes per a Oliva, són un model que una empresa fabrica per a tota Espanya. I la normativa d’accessibilitat és d’obligat compliment a tota Espanya. Per tant, els fabricants (com vostè comprendrà), ja fabriquen conforme a les normatives aplicables per poder vendre. Sense anar més lluny, l’Ajuntament de Màlaga, governat pel Partit Popular, te aquests contenidors. Podria el regidor del PP cridar a Màlaga, a vore què diuen. A més, el ser contenidors sense pedal, els fa més accessibles, ja que sols empentant la tapa es pot dipositar la bossa de fem, a més de ser contenidors amb menys ruptures i trencaments que els que són de pedal.
Característiques dels nous contenidors: les boques
Les boques dels contenidors tenen una mida adequada per a la seua finalitat. Insistim, aquests contenidors no estan fets expressament per a Oliva, sinó que estan en altres ciutats espanyoles, com per exemple, Màlaga. En altres ciutats del nostre entorn, s’utilitzen contenidors amb boques similars o, inclús, més menudes. La simple observació ens ho mostra.
Hem de considerar que els contenidors són per a l’ús domèstic, per al fem que generem a les cases. Els hostalers, comerciants i grans empreses disposen d’un sistema d’arreplegada de residus independent1. No tiren el fem als contenidors. Per tant, per l’ús al qual estan destinats (domèstic) la mida de les boques és correcta. El paper i cartró que generem d’ordinari a casa, els envasos, l’orgànic i la fracció resta, tot cap per les boques que hi ha instal·lades.
Som sabedors que molta gent ha apuntat que les borses que generen els bars i restaurants són de major volum i que no entren. El passat estiu es van generar certes disfuncionalitats en instal·lar-se els nous contenidors a les platges. És cert, i assumim que així ha ocorregut. Però en eixe moment aquest no estava en funcionament el sistema de recollida paral·lel que indicàvem. A partir de mitjans de febrer ja estarà en marxa el sistema de recollida a hostalers (en el cas dels comerciants, ja està en funcionament).
Respecte al cas del cartró en concret, les boques, en aquesta cas, no són planes sinó rectangulars. Per al residu domèstic (papers, xicotetes caixes, etc.) la boca és adequada. S’apunta al cas de quan s’ha de tirar la caixa de grans dimensions, com puga ser el cas d’una caixa de nevera, de televisió, etc. En aquests casos, cal trencar la caixa, igual com ocorria amb els contenidors de boca plana anteriors. La caixa sencera, sense plegar, mai ha cabut en cap contenidor, i està bé que així siga, perquè del contrari amb una caixa s’ocuparia tot l’espai del contenidor. Qui no plegava o trencava la caixa abans, tampoc està fent-ho ara, deixant les caixes al mig de la vorera. No és qüestió dels contenidors. Si actuem responsablement, tots els residus caben per les boques.
La ubicació dels contenidors
En compliment amb les línies marcades per la Unió Europea2, que impulsen la recollida selectiva als municipis a través nuclis de contenidors, el nou sistema de recollida de fem que està implantant-se acumula en un punt totes les fraccions: resta (contenidor gris), orgànica (contenidor marró), envasos (contenidor groc), paper i cartró (contenidor blau) i vidre (contenidor verd),
Per això, s’observarà que ara es creen grans illes de contenidors (tots acumulats en un mateix lloc) i es substitueix l’anterior sistema de dispersió de contenidors per cada cantó. En aquests moments pot semblar que hi han més contenidors escampats pel poble, però açò es degut a que estan convivint els dos sistemes fins a la completa implantació del nou model d’illes.
Un contenidor dels actuals te la capacitat de tres dels antics. Contenidors hi ha suficients per donar servici a tota la ciutadania (recordem, a més, que els grans productors tenen ara un sistema paral·lel). Cada illa de contenidors acumula el fem d’un nucli poblacional. Per això, ara, és cert, potser ens hem de desplaçar uns metres més per tirar el fem, però no molt més. Observarem també com, progressivament va fent-se així a totes les poblacions veïnes.
Altre punt a considerar és que aquestes illes de contenidors han d’anar sempre ubicades a la dreta del sentit d’arreplegada pel camió1. Així consta al Plec de Prescripcions Tècnics aprovat per Plenari del 21 de setembre de 2022, amb els vots favorables de Compromís i PSOE, i vots en contra de PRO, PP i Ciutadans.
Així les coses, les condicions porten a que s’hi hagen d’instal·lar illes de 5 contenidors i sempre a la dreta. S’està procurant col·locar les illes en zones on generen les menors molèsties possibles: davant d’un jardí públic, una solar buit... procurant no posar-se davant de comerços o cases. Tot i que en un primer moment, per necessitat del servei, va haver de fer-se una primera distribució de contenidors, s’estan repassant i corregint, a la major celeritat possible, totes les ubicacions per aplicar correccions o millores. Hem de ser conscients que a tots no es pot acontentar i sempre hi haurà algú qui tindrà el contenidor més a prop. Açò ha sigut així sempre, ningú no vol el contenidor davant, però tampoc massa lluny. Obliga a fer la quadratura del cercle, que és impossible. Es te consideració de totes les demandes, queixes o surgències, però hem de ser conscients que sempre hi haurà algú que haurà de tindre prop el contenidor i qui el tindrà més lluny.
Una vegada instal·lades totes les illes de contenidors, si s’observaren zones amb insuficiència de contenidors o molèsties a considerar objectivament, s’atendran i aniran aplicant-se correccions. La recollida de residus és un servei viu, en constant evolució i sempre corregible i millorable.
Repartiment de contenidors
S’estan instal·lant al poble els contenidors d’envasos i de paper i cartró. Fins que no estiga en funcionament el sistema de recollida paral·lela a grans productors d’hostaleria (bars i
restaurants) no s’instal·laran els de fracció resta i orgànica. El motiu és que els grans productors sí que generen borses de fem de gran volum i és convenient posar en funcionament el sistema de grans productors, que tindran
una arreplegada diària als seus establiments i no abocaran als contenidors.
A partir d’aquest moment, previst per a finals de febrer, ja es col·locaran les fraccions que falten. Aquest procés serà molt més ràpid atès que sols serà afegir-los a les ubicacions ja determinades, completant així les illes. És així com acabarà el solapament de tipologies de contenidors, ja no hi hauran contenidors menuts distribuïts a cada cantó i tots es reunirà a les illes.
El Porta a Porta
El Plec de Prescripcions Tècniques (PPT) que regeix el contracte, regula el sistema de de la recollida de residus sòlids urbans porta a porta als punts 1.2.21, 2.1.52, i sobretot el 2.23, (amb apunts singulars al 2.3 i 2.4.1). Aquest sistema fou aprovat al Plenari ordinari de 21 de setembre de 2022, amb els vots favorables de Compromís i PSOE i els vots en contra de PRO, PP i Ciutadans, i així consta a la Certificació de secretaria incorporada a l’expedient 72/2022 obrant en l’Ajuntament d’Oliva.
És en aquestes condicions, amb porta a porta al casc antic, conforme l’Ajuntament d’Oliva va obrir la fase de licitació1 i adjudica a l’actual empresa prestatària del servei2 de recollida de fem.
Per això, en les condicions en les quals un Ajuntament adjudica un contracte és com ha de mantindre’l substancialment, independentment que canvie o no un govern: és l’Administració Ajuntament d’Oliva qui contracta amb una empresa mercantil i eixes condicions entre parts s’han de mantindre.
Aquest motiu torna més paradoxal (i en certa forma indignant), que els actuals grups de l’oposició desinformen a la ciutadania o els conten faules com que el porta a porta és perquè l’actual govern vol, quan el disseny i adjudicació del contracte vigent és obra d’ells. Varen demanar opinió als veïns? No. Es va escoltar el que els actuals grups al govern (anteriorment a l’oposició) ja advertien? No.
I tres quarts del mateix ha ocorregut amb el sistema paral·lel de recollida a grans productors, que en puritat és una mena de porta a porta per a comerços i hostalers. Tampoc se’ls va consultar ni demanar parèixer. I ara, la dificultat la te l’actual equip de govern. Dificultat que és molt major «gràcies» a comportaments com els del PP i PSOE que s’han dedicat a marejar i desinformar. Així ho vam poder comprovar a una reunió informativa amb Gastroliva, a la qual no van acudir ni PP ni PSOE, que els hostalers manifestaven molta manca d’informació o desinformació. La manca d’informació sí hem d’assumir-la com a responsabilitat de l’equip de govern actual; hem d’informar més i millor, tantes vegades com faça falta. Però també es va detectar un preocupant nivell de desinformació, bulos i falsedats que els havien aplegat teledirigits pels absents grups polítics. Açò convida a fer una reflexió: quan PP i PSOE desinformen, ho fan per contribuir a la implantació del servei o per desgastar al govern? Està clar l’objectiu, i no és noble.
Mentrestant, retirats els anteriors contenidors de reciclatge al casc antic, actualment s’han distribuït 11 illes de reciclatge per donar servei, i en breu s’afegiran 3 punts més: plaça Riuet dels Frares, Raconada de les Ermites i Plaça Alonso. L’objectiu és mantenir el servei de recollida selectiva en tots aquells punts on siga possible.
Una posada en funcionament del servei molt complicada
Posar en funcionament un serveis com el de la recollida de residus sempre és ben complicat. No és qualsevol cosa, atès que és el contracte més gran que pot tindre qualsevol ajuntament. En aquest cas concret, és especialment complexe, ja que no sols parlem d’un canvi d’empresa sinó d’un canvi de model en la gestió dels residus.
El nou model de gestió que està implantant-se a Oliva (com s’ha d’anar implantant a tota Espanya) és un nou paradigma en la recollida, transport i valoració dels residus. S’ha de donar compliment a la Directiva de Residus europea i a la nova Llei de Residus estatal1.
S’ha generat la turmenta perfecta: la vaga de treballadors de l’empresa el juliol de 2024 reivindicant millores salarials després de molts anys amb la contractació caducada; la implantació d’un sistema porta a porta en casc antic i per a grans productors, fet que suposa un canvi d’hàbits en les famílies; el nou sistema d’illes concentrades de contenidors amb totes les fraccions; i una oposició dedicada en cos i ànima a inflamar i desinformar han ocasionat que el procés d’implantació es torne molt complicat de conduir.
No obstant tot l’anterior, i sabent que la situació està essent molt desgastant des del punt de vista personal per als regidors de govern, perquè són moltes hores de feina desagraïda i molts moments de rebre queixes i certa incomprensió, l’Ajuntament d’Oliva ha de donar compliment amb allò que legalment ha acordat (del contrari s’exposaria a indemnitzacions milionàries a l’empresa adjudicatària per incomplir allò pactat) i des de l’equip de govern estem treballant molt dur i amb molta intensitat perquè així siga.
Els regidors del govern d’Oliva estem a la disposició de la ciutadania, especialment Álvaro Sánchez, regidor d’Obres i Serveis (asanchez@oliva.es o 661101136) . Estem oberts a atendre a tots els veïns i veïnes que vullguen manifestar les seues queixes, fer les seues aportacions o consideracions, com així estem fent-ho. Volem que, a pesar de tot, vaja el més bé possible aquesta fase d’implantació del servei que comença a aplegar al cap. És un temps. Els canvis d’hàbits és una qüestió de temps i d’acostumar-se, com quan es va prohibir fumar als bar o es va establir l’obligatorietat de portar cinturó de seguretat i no beure al volant. Amb el temps, també ens pareixerà obvi que s’ha de reciclar, la Unió Europea obliga, el planeta ho demana i la consciència ho comprèn.
També agrair els comportaments de coherència política de Compromís i de lleialtat a la institució de la regidora Silvia Mena del Partit Popular.
De segur que no encertem tantes vegades com voldríem, cometem errors, com a persones que som. Però no hi haja dubte que s’està treballant moltíssim, tot perquè Oliva prospere en una direcció adequada. Demanem disculpes per les molèsties que puguen estar generant-se, per decisions que es poden o no compartir, per solucions que poden estar més o menys encertades. No falta la bona voluntat i hores i hores de treball per intentar satisfer l’interès general.
Notes al peu:
1Els contenidors «CONTENEDOR FIJO PARA RESIDUOS BIG BIN 2.9 UNE-EN 12574-1-2900-3-B-1160» compten amb Certificació nº: QM00301de compliment de la normativa aplicable emès per TECNALIA R&I CERTIFICACION S. L., el 27/01/2021, actualitzat el 16/01/2024.
1El Plec de Prescripcions Tècniques (PPT) que regeix el contracte de la recollida de residus sòlids urbans, al punt 2 (en diversos apartats) estableix que el sistema de recollida ha de ser de càrrega lateral. El PPT fou aprovat al Plenari ordinari de 21 de setembre de 2022, amb els vots favorables de Compromís i PSOE i els vots en contra de PRO, PP i Ciutadans, i així consta a la Certificació de secretaria incorporada a l’expedient 72/2022 obrant en l’Ajuntament d’Oliva.
2Directiva 2008/98/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 19 de noviembre de 2008, sobre los residuos y por la que se derogan determinadas Directivas (Directiva Marco de residuos), modificada per Directiva (UE) 2018/851 del Parlamento Europeo y del Consejo, de 30 de mayo de 2018, por la que se modifica la Directiva 2008/98/CE sobre los residuos (en adelante, Directiva (UE) 2018/851) i transposada a la normativa estatal amb la Ley 7/2022, de 8 de abril, de residuos y suelos contaminados para una economía circular.
1El Plec de Prescripcions Tècniques (PPT) que regeix el contracte de la recollida de residus sòlids urbans, al punt 2.2.1 estableix un sistema de recollida singular per a grans productors. El PPT fou aprovat al Plenari ordinari de 21 de setembre de 2022, amb els vots favorables de Compromís i PSOE i els vots en contra de PRO, PP i Ciutadans, i així consta a la Certificació de secretaria incorporada a l’expedient 72/2022 obrant en l’Ajuntament d’Oliva.
1El Ayuntamiento de Oliva, ha determinado un nuevo modelo de recogida de residuos que incluye el puerta a puerta doméstico (de forma parcial) y comercial con identificación de las aportaciones, para garantizar el logro de los niveles más elevados posibles de recuperación de las fracciones valorizables de los residuos municipales y reducir drásticamente la generación de fracción resto.
2Se utilizará el sistema de carga lateral de forma generalizada, reservándose la carga trasera para zonas estrechas o por alcance y Casco Antiguo. En el casco antiguo, se implantará la recogida puerta a puerta.
3Mediante el sistema puerta a puerta la empresa adjudicataria tendrá que recoger (...).
1Publicat en la Plataforma de Contractació del Sector Públic el 02-10-2022 a les 12:31 hores.
2El contracte fou Adjudicat per aprovació del Plenari ordinari de 27 d’abril de 2023, amb els vots favorables de Compromís i PSOE, i així consta a la Certificació de secretaria incorporada a l’expedient 72/2022 obrant en l’Ajuntament d’Oliva.
1Directiva 2008/98/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 19 de noviembre de 2008, sobre los residuos y por la que se derogan determinadas Directivas (Directiva Marco de residuos), modificada per Directiva (UE) 2018/851 del Parlamento Europeo y del Consejo, de 30 de mayo de 2018, por la que se modifica la Directiva 2008/98/CE sobre los residuos (en adelante, Directiva (UE) 2018/851) i transposada a la normativa estatal amb la Ley 7/2022, de 8 de abril, de residuos y suelos contaminados para una economía circular.